2016-04-19

Vecka 3

Jag jobbade bara måndag till onsdag förra veckan då jag åkte iväg till Stockholm i slutet av veckan på grund av ett jobberbjudande så den här veckans inlägg blir väldigt kort tyvärr! Kommer arbeta på mera den här veckan nu när vi har kommit halvvägs in i produktionen.


Medborgarplatsen ritad av Emma Mörk.


 ♥

11/4-2016
22:07
Sigrid Svederoth

Idag hade vi våra första möten. Varje måndag ska grafikerna, programmerarna och producenten möta sina respektive lärare för att få feedback och bolla idéer. Jag gick med Tova och träffade Håkan där vi berättade hur långt vi har kommit hittills i projektet.

Vi bestämde bland annat att vi skulle skapa en blogg och en FB-sida för Sam and Nicole som lärarna och ansvariga för GGC16 kan skicka ut till folk när de berättar vilka olika spel som har producerats och ska ställas ut.

 ♥


12/4-2016
22:48
Sigrid Svederoth

Idag har jag fokuserat på att göra introt till spelet i Ren’Py. Så jag har fått sitta och lära mig hur programmet funkar samt bygga upp det hela. Introt består av Sams inre monlog där hon förklarar att hon är kär i Nicole och att alla är inte så himla accepterande över deras förhållande etc. Introt kräver att det byter mellan ett par bakgrundbilder och bilder på karaktärer etc. Det är väldigt kort men det var väldigt tidskrävande att skriva då Ren’Py inte är det mest ultimata enligt mig. Men kan vara för jag bara har erfarenhet av C++ och C# och tycker det är svårt att skriva kod i det. Förhoppningsvis kommer jag in i det snart igen trots att jag inte hade planerat alls att skriva kod under det här projektet utan trodde att Rasmus Lindgren skulle göra allting men så under dagen visste jag inte riktigt vad jag skulle göra så blev att programmera och hjälpa honom med det istället för att sitta och rulla tummarna.

Har också suttit inne på våran FB och lagt upp bilder. Min tanke är att uppdatera dagligen med vad vi har gjort, iallafall med en bild bara för att visa vår process och nå ut till mera personer. Har hållit på med sociala medier och en aktiv sida lockar mycket mer besökare och följare än en som bara uppdaterar när något stort händer.

 ♥


13/4-2016
16:04
Sigrid Svederoth

Blev klar med introt till spelet idag. Så nu är alla bilder inkluderande, ljudfiler och fonter som kommer behövas till den delen! Vi kommer antagligen inte redigera allt för mycket i den fram tills precis innan GGC när vi börjar finslipa mera på spelet. Det introt som är gjort är väldigt bra och innehåller allt vi vill ha. Skönt att bli av med det för nu!

Hade tänkt börja bygga upp vardagsrummet samt skapa den första kysscenen men väntar fortfarande på hjälp från Rasmus. Han får förstå sig på xml-filer innan jag kan hålla på med de för att undvika att behöva göra extraarbete.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar