2016-04-10

Klättergetter

Det här inlägget är egentligen flera månader för sent men jag vill dela med mig av sällskapsspelet Klättergetter jag var med och skapade under kursen Avancerad speldesign under förra terminen! Jag jobbade tillsammans med Tova Svensson, Lisa Ramel och André Bengtsson. Innan jag går in specifikt på vad spelet är och vad det går ut på så vill jag förklara vad vi hade för uppgift och hur jag kom på idén till spelet.


Vi hade en uppgift att skapa ett brädspel och vi i gruppen satt och bara slängde ut oss idéer och för mig personligen så kommer jag på saker bara på att tänka på vardagen och sådant som finns omkring oss. Så jag började fråga ut Lisa vad hon hade gjort under morgonen, vad hon hade ätit och sådant. Sedan slog det mig att för att hon skulle komma ner till campus så behövde hon gå ner för Hästbacken i Visby som är en av de värsta backarna någonsin som är så sjukt jobbig att gå i. Så jag tänkte på när man går upp för den backen och därifrån kom idén.


Klättergetter är ett sällskapsspel för fyra personer som har en spelplan som står upp horisontellt. Målet är att vara första geten upp till toppen och hämta en soptunna och sedan ta sig ner till botten av berget igen. Spelplanen består av flera olika platåer som spelaren kan gå mellan genom att dra ett movement-kort. Men bara en spelare kan stå på en platå. Så om du går till en platå där en get redan står så får den spelaren putta ner sin get och så får den börja var den landar. Har man otur ramlar man ner hela vägen till bergets botten!


På vägen kan spelaren plocka upp skräp, man får då välja mellan att dra ett sabotage- och powerup-kort som spelaren kan använda senare för att förstöra för andra spelare eller hjälpa en själv att vinna!


Om ni vill läsa hela reglerna så finns de här. Förhoppningsvis kommer jag vara med och ställa ut Klättergetter tillsammans med mitt spel Sam and Nicole under Gotland Game Conferance (GGC16), återkommer med mer information när jag vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar