2016-04-01

Sam and Nicole

Stort spelprojekt eller big game project som kursen kallas är nu igång! Jag ska tillsammans med Tova Svensson, Emma Mörk och Lisa Ramel göra spelet Sam and Nicole som jag har jobbat på själv i ett par veckor nu. Jag kom på idén under serious games och jag hade sån pass tur så jag fick grönt ljus och får faktiskt skapa mitt koncept!

Så vad är Sam and Nicole?


Jo, det ska jag berätta för dig, det är en visual novel som möter ett RPG som är undervisande och stöttande för homosexuella ungdomar.

Sam and Nicole är ett point-and-click spel som handlar om Sam som är kär i hennes klasskamrat Nicole, spelet handlar om att berätta för Nicole om hennes känslor och bli tillsammans med tjejen från ens drömmar. Men det handlar också om att komma ut för andra och hur homofobiskt och sexualiserade lesbiska är. Hur folket omkring paret reagerar och beter sig när man kommer ut eller är öppen med sitt förhållande är randomiserat. Varje gång man spelar igenom spelet är det annorlunda men svaret är alltid detsamma, att man har en bra relation till sin flickvän Nicole och till ett visst antal av personerna omkring dig.

Spelet ska visa de som inte är homo/bi/pan hur jobbigt det kan vara att va i ett förhållande med någon med sitt andra kön utifrån vad folket omkring en säger och reagerar. Att komma ut är aldrig lätt och hur folk ska reagera är väldigt svårt att veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar