2018-01-10

En tillbaka blick på 2017 - de första sex månaderna

Januari

I början av året gick min älskade morfar Bertil bort efter en lång kamp mot sin egna kropp. I flera år bodde han på hem, förlamad i halva kroppen och hade problem med att prata och äta. Det smärtade så mycket varje gång jag träffade honom så hans dödsfall kom som en slags lättnad - äntligen slapp han lida och han fick komma till en bättre plats. Jag saknar dig morfar och jag kommer aldrig glömma bort när du lärde mig spela schack och du sa hur jag skulle flytta mina pjäser för att kunna vinna över dig.




Februari

I februari åkte jag och min allra bästa vän tillsammans till San Francisco för att delta i Game Developers Conference. Tack vare Swedish Game Awards, Svenska Spelbranshen och Diversi fick vi åka dit och mingla med spelutvecklare och representera Sam and Nicole och den svenska spelindustrin. Det var en helt magisk resa och jag önskar jag fick göra om det hela och åka dit igen. Speciellt med det fantastiska sällskapet, älskar Lisa så mycket och kommer alltid göra även om vi inte ses lika regelbundet nu som när vi bodde på Gotland och pluggade ihop.

Mitt pass för GDC'17
På äventyr i China Town
Vi spenderade en dag på SFMOMA
Selfie i en installation - för varför inte?
Lisa står och kollar på fotografier.
Bästa ramen stället i San Fran', Ken Ken Ramen.
Efter en lång dag på GDC behövdes det en öl eller två. Här sitter Lisa och är söt

Mars

Jag fick en brorsdotter den andra mars. Hon heter Alva och jag älskar henne så fruktansvärt mycket. Hon är helt fantastiskt, hon har en sån energi och utstrålning. Att ha henne i mitt liv är en av de sakerna jag är mest tacksam och lycklig över, varje gång livet känns jobbigt så tänker jag på henne och att jag vill finnas där för henne hela hennes liv. Jag ska bli den bästa fastern i världen.

Första gången jag träffade Alva var hon lite mer än en vecka gammal.

Självklart fick hon en berner sennen - välkommen till familjen Svederoth.


Och sedan hände det som inte fick hända, jag förlorade Tir. Hans demoner tog över och han tog steget till den andra sidan och jag har aldrig gråtit så mycket okontrollerat som jag gjorde när jag fick höra det. Jag var förkrossad. Älskade Tir, jag tänker på dig hela tiden. Så många små grejer påminner mig om dig och det för ont, speciellt eftersom det sista året innan du försvann var vi osams. Jag sa aldrig förlåt, tog mig aldrig tiden att försöka reda ut det. Trodde jag skulle ha resten av mitt liv på mig att reda ut konflikten men jag förlorade dig och jag har lagt så mycket skuld på mig själv - att jag borde ha funnits där för dig istället för att sitta och sura i ett helt års tid. Så mycket förlorad tid men vi ses igen i efterlivet, vänta på mig där min vän.




April

Den fjärde april hade jag min första dag på Cortopia Studios. Jag hade fått jobb som en produktions assistent, en stortsett påhittad roll som skulle innebära att jag fick göra allting jag hade erfarenhet av sedan tidigare inom administration, speldesign, speltestning, PR och sociala medier. Plus att jag fick en ny roll som kontorsansvarig. Jag var så himla nervös första dagen, jag kom dit och hen som skulle möta mig i receptionen hade glömt bort det så en annan anställd fick öppna upp dörren och försöka visa mig till rätt rum. Det var förvirrande och jag hade sån ångest. Men rätt snabbt hittade jag min plats och kände mig bekväm och tog över mer och mer ansvar.

Den fjärde aprtil var också första dagen jag träffade Max, långt innan jag visste hur mycket han skulle påverka och förändra mitt liv. 

Selfie i Cortopia tröja får representera April för mig.

Maj

26 maj var en varm och solig dag jag spenderade i Visby med alla mina älskade vänner. Det var också min födelsedag, jag blev 22 år. Den här födelsedagen slog det mig verkligen att jag börjar bli vuxen - jag är inte lika ung och dum men jag har fortfarande kvar barnet i mig.

Så här såg jag ut den dagen jag fyllde 22.

Fulla och fina vänner i Almedalen på min födelsedag.
När jag var i Visby så behövde jag fika på H10

Under samma resa till Gotland så fick jag vara jury under Gotland Game Conference. Jag har varit med på GDC två år tidigare och då som en utställare så det var riktigt coolt att få komma tillbaka fast den här gången som jury och få spela alla fantastiska spel och ge feedback till studenter som är i samma situation som jag var bara ett år tidigare. Hoppas verkligen jag kunde inspirera och hjälpa alla studenter jag pratade med.


Juni

Månaden började dåligt och jag fick sparken från Cortopia Studios pga ekonomiska problem. Jag var förkrossad, jag älskade mitt jobb och alla sa att jag var så bra på det. Jag kände mig värdefull för företaget så jag trodde jag skulle få stanna men sånt är livet ibland. Man får vissa jobb och andra förlorar man. Jag kommer alltid ha en plats för Cortopia och alla som jobbar där i mitt hjärta och även om jag inte jobbar där så känner jag mig väldigt involverad fortfarande.

Juni var den månaden då det jag aldrig trodde skulle hända skedde, jag blev kär. Inte bara kär utan löjligt förälskad. På Midsommardagen hade vi vår första kyss och vi låg i sängen i flera dagar tillsammans och gjorde ingenting. Sen dess har jag fallit mer och mer för honom varje dag. Jag älskar hans skrattrynkorna runt ögonen, det långa håret som kittlar en i ansiktet och den där blicken - som man är den enda i hela världen som faktiskt betyder något. Han är så himla omtänksam och mitt största stöd i livet. Max, jag älskar dig.

En magisk Midsommar morgon.


2 kommentarer:

  1. Spännande läsning. Det är som en reseberättelse fast då om livets innehåll.
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för dina fina ord! Kram

      Radera