2018-02-03

Tre saker jag tycker om med mig själv

Jag har i två års tid hållit på med mindfulness och haft fokus på att jobba på kärlek till mig själv och andra. Jag har lätt att skylla saker på mig själv som ligger utanför min kontroll för jag vet inte hur jag ska hantera jobbiga situationer. En övning jag har fallit tillbaka på flera gånger för att det funkar så bra är att varje dag skriva ner några saker med mig själv jag tycker om. När man mår dåligt kan man kolla tillbaka på listan och påminna sig själv att när man mår bra så är man inte lika fylld av självhat. Så här skulle en lista kunna se ut för vad jag gillar med mig själv idag:

1. Jag är en kämpe
Även när det är svårt och tufft så kämpar jag på när andra inte skulle orka, ibland känner jag mig väldigt svag men jag vet att det inte stämmer. Oavsett hur svårt livet blir så fortsätter jag kämpa. Jag har varit på botten flera gånger och tagit mig upp.

2. Jag kan få folk att skratta och le
Oavsett hur dåligt jag kan må sätter jag alltid andra före mig, jag gillar när de i min närhet är lyckliga och skrattar. I slutändan blir det som att jag hjälper mig själv, när andra är glada så påverkar det mig och mitt egna välmående.

3. Jag är vacker - både på insidan och utsidan
Det här behöver mig påminna mig själv om så många gånger, i ett utseendefixerat samhälle som vi lever i kan man lätt börja tvivla. Vi är alla vackra precis som vi är, vi är inte gjorda för att vara kopior av modellerna i tidningarna eller ha en kropp som någon i Kardashian-Jenner klanen. 

Jag hoppas det här kan vara inspirerande och stöttande, om någon annan jobbar med självhat så prova gärna den här övningen. Jag brukar ibland göra korta listor på min Twitter på saker som gör mig glad eller sådant jag tycker om med mig själv för att påminna andra att ta en liten paus från vardagen, andas och fokusera på sig själv. Om ni också vill hålla på mer med mindfulness och just meditation är appen Calm helt fantastisk och jag kan verkligen rekommendera den!

Bild av Ketnipz på Instagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar