2018-04-03

En natt på slottet

Max och jag firade påsk på Öland med resten av hans familj och vänner och det var helt fantastiskt. En massa god mat, trevliga människor och bara ta det lugnt för några dagar. Vi satt mest och löste korsord och åt godis, vi båda behövde det efter ha varit sjuka i 2+ veckors tid.

Eftersom vi aldrig har kört så långt tidigare bestämde vi att åka en dag tidigare från Stockholm för att kunna övernatta på ett mysigt ställe halvvägs till Öland. Vi fantiserade om något mysigt och en underbar frukostbuffé som vi kunde njuta av innan vi åkte vidare och vi hittade något mycket bättre än vad vi någonsin kunde drömma om. Vi bokade en svit på Husby Säteri utanför Söderköping och det var en natt vi aldrig kommer glömma.


När vi kom fram till Husby Säteri fick vi veta att vi var de enda gästerna i hela slottet, så himla sinnessjukt att få höra att man har ett helt slott för sig själv för en natt. Vi kunde gå runt och bara njuta och upptäcka för oss själva, vi visste inte så mycket om Husby Säteri innan vi kom dit. Alla som jobbade där pratade en hel del om att det spökade och jag önskar nästen att det hade spökat så jag hade en bra historia men ingenting hände. 

Rum nummer 1 som vi senare fick höra av personalen att det va bröllopssviten.
Personalen berättade att det spökade mest i rum nummer 3 och det fanns en skylt vid biljardbordet som berättade att det spökade i det rummet och klot ska rulla av sig själva. Jag hade älskat att spela biljard med några spöken men det hände ingenting, Max och jag är kanske inte mottagliga för övernaturliga ting eller så spökar det inte på slottet.



Vi sov iallafall hur bra som helst i vår lilla bröllopssvit och jag kände mig som en prinsessa när jag gick runt i slottet och kollade på alla gamla tavlor, satt i vackra soffor och speglade mig i stora speglar. Det var verkligen unikt att vara själva där men jag skulle vilja komma tillbaka när det är mer liv och rörelse på slottet. Jag skulle vilja komma tillbaka och sova över i sommar och kunna njuta mer utav de vackra omgivningarna, man kanske till och med kan ta ett dopp i sjön i närheten när det är varmt. Det hade varit fantastiskt!

På morgonen hade personalen tänt en brasa för oss i salongen så vi kunde äta frukosten där

En hel frukostbuffé för två gäster.


Jag kan verkligen rekommendera att sova en natt på Husby Säteri. Det är vackert, det finns en massa historia om platsen och de som jobbade där var helt fantastiska och mysiga. När vi skulle checka ut så skulle de anställda ta någon online kurs så de sa att vi bara kunde lämna nyckeln i receptionen. Kände mig så hemma och välkommen av de, jag önskar vi hade stannat längre men vi ville vidare till Ryd, Öland och Max' familj.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig berättelse om ert slottsliv! Tack för att ni
    kom i påsk och delade dessa dagar med oss. Kram

    SvaraRadera