2015-03-12

Veckan innan Beta

Detta är den sista veckan innan Beta och Beta presentation imorgon bitti. Jag har varit så stressad och haft så mycket saker att göra denna vecka. Tyvärr det ha varit som när man har så mycket att göra så att du bara inte kan få något gjort alls. Jag har haft en riktigt dålig vecka där jag har jobbat lite på designen dokumentet (läs om det här) för att uppdatera det, vi har också fått feedback på dokumentet från den kursansvariga så jag har kunnat lägga till det hen ansåg att det fattades.

Sedan har jag jobbat lite på tutorial(läs om det här) och jobbat lite på pausskärmen som Isak sedan tog över för att få det att funka nu innan Beta då jag inte klarade av pressen. Pausskärmen är långt ifrån klar och i nuläget använder man bara Escape för att pausa och så kommer det upp en bild som täcker för skärmen så man inte ser vad som händer i bakgrunden och så om man klickar på Escape igen så kommer man tillbaka till spelet. Men här finns en skiss från vår grupps grafiker Lisa(som har ansvar för pausskärmen) som visar hur vi vill att slut produkten ska se ut:
 Jag tror inte det kommer hinna bli helt klart med sprites och allt till imorgon men tanken är att det är en skärm som åker upp så allting fryser sig i bakgrunden och sen på denna skärm så finns det två knappar. En som tar spelaren tillbaka till spelet och en som avslutar spelet och tar spelaren tillbaka till startmenyn. Den ska också finnas en ruta som visar vad kontrollerna är. Tanken är att om någon slänger sig in i spelet och hoppar över warmup screen som visar all information så ska spelaren enkelt kunna klicka på Escape för att kunna se kontrollerna igen och förstå hur spelet går till.

Förutom detta har jag mest suttit och finslipat och förfinat det spelet vi redan hade. Som att flytta sprites och så för att de ska passa in, som till exempel låg powerupsen inte på rätt plats så fick som uppgift att flytta på de, välja en ny font och helt enkelt sitta och prova mig fram och se till så att allting ser presentabelt och fint ut inför imorgon dagen. Isak i min grupp tog på sig ansvaret att presentera vårt spel imorgon så har försökt hjälpa till att skriva manuset och jobba på en PowerPoint som ska kunna va till hjälp imorgon när han presenterar.

Förlåt om denna veckans inlägg blir väldigt tråkigt, jag har inte gjort så mycket nytt denna vecka. Jag har känt mig väldigt stressad och splittrad och inte fått så mycket gjort, är bara en massa små saker som jag har jobbat mellan. Förhoppningsvis får man mer gjort nästa vecka då design dokumentet ska in så kommer ta rätt mycket ansvar för det och jobba på det tills det ska in. Vi programmerare ska också fortsätta vårt arbete att finputsa spelet, lägga in den grafik grafikerna inte är klara med ännu och sen sitta och ta bort minnesläckage och liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar