2015-03-05

MenuState och TutorialState

Den här veckan har jag fokuserat på att fixa till menyn men jag har också börjat jobba på TutorialState och vad som kommer va den tutorial för vårt spel i den slutgiltiga versionen.

I menyn är det nya att jag har lagt till alla sprites så när man rör sig över knapparna så ändras det till en annan sprite. Samma sak när man klickar på en knapp så ändras det till en tredje sprite.

Gif på de tre olika sprites som finns för Exit-knappen, en vanlig, en när man är på knappen och en när man klickar.

Tyvärr fick jag inget spritesheet av mina grafiker så jag fick ladda in en Texture för varje bild. Inte så himla svårt egentligen men det gör så att min InitializeObjects in MenuState ser ut som följande:


Men då för varje knapp som sagt. Sedan kollar jag i funktionen CheckButtons vart själva krabban är då den flyttas tillsammans med var spelaren är(klicka här för inlägg där man kan se krabban).Så jag kollar om krabbans position är detsamma som positionen så ändras knapparna till hoover. Så inom if-satsen så ändras knappen till SetHoover. Att byta Texture när man klickar på enter fixas också under CheckButtons så där kollar jag ifall krabbans positions är samma som spelarens så kommer det en ny if-sats där då om enter är nertryckt så ändras texture till SetPressed. Här är en screenshot från koden:


Jag är tyvärr inte den bästa på att förklara hur det funkar och exakt hur jag har tänkt så jag ville dela med mig av bilderna på koden för att hjälpa de som också håller på med sina menyer nu inför Beta nästa vecka. Så det är det som har förändrats i menyn den senaste veckan och jag kan nu stolt säga att det är helt klart och inte kommer behövas ändras mer(ifall inte något grafiskt ska ändras då, t.ex är knapparna inte de mest tydliga men det är inte ett beslut jag kan ta själv om att ändra de och ifall de ska ändras så är det iallafall inget i koden som ska ändras).

Då kommer vi vidare till det andra jag har jobbat med denna veckan och det är själva TutorialState. Vår tutorial existerade inte alls innan i måndags och i nu läget görs det inte så mycket där då mycket fattas från den grafiska sidan. Men jag slängde ihop en liten fin bild på hur tanken är med tutorialen.

Konstverk av Sigrid Svederoth 5/3 2015.

Denna del styrs också med piltangenterna, det ska funka som ett bildspel lite så det är en massa olika bilder som förklarar exakt kontrollerna, hur spelet funkar, hur man får poäng och liknande delar. Man ska flytta sig mellan de olika bilderna enkelt så det ska finnas tre knappar(jag glömde lägga in den sista i min fantastiska skiss), en till höger, en till vänster och en knapp som tar spelaren tillbaka till menyn. Tutorial är uppbyggd på stort sett samma sätt som menyn, tyvärr har jag inte så mycket att visa i nuläget utan jag kommer behöva fortsätta jobba på ett par dagar till på denna del.


1 kommentar:

  1. Hi Sigrid!

    You did a good job at explaining the structure of the code, how the buttons for the menu all works. It really gave the reader a good insight in the structure and made it really easy to understand it all. You could have explained the thought process behind the way you did it a bit better, but there are no questions about the structure of the code. The fact that you put out a screenshot of the code really helped me to understand every step better, even though you have explained it very well just before the screenshot aswell.

    But I do think that you should have told your group to give you a spritesheet, as it would have been better in everyway. First of all, it does not take long to make the spritesheet and also made the code slightly more optimized and of course it is always good training for them.

    You explained the tutorial state very shortly, though long enough for me to understand the point of the state. But I really would have liked to see more about the code itself. For next time you could try to write about what parts were hard and how you solved those problems.

    I really enjoyed to read you blog post!

    I will tune in next week for the finished tutorial state!

    Ara

    SvaraRadera