2014-11-11

11.11.14

Kursen Programmering I har äntligen börjat och jag har förberett mig länge mentalt på att det här kommer bli några utav de tuffaste veckorna för mig. Jag har ingen som helst erfarenhet av programmering så jag måste snabbt lära mig grunderna så jag inte halkar efter de andra i min klass. Det är som en helt ny värld för mig med ett helt nytt språk, det kommer ta mig ett tag att komma in i det. Vi började kursen igår så vi har inte hunnit göra så mycket mer än att ha haft föreläsningar om vad vi ska göra under kursen, vad programmering är och lite om datorns utveckling. Däremot har vi har fått ett dokument med olika övningar och uppgifter som vi kan göra och öva på så jag har suttit under eftermiddagen och försökt komma igång med programmeringen.


Program 1
- Write a program that declares a variable of integer type
- Assign the value 5 to the variable
- Output the value with std::cout
- Compile and run the program 

Program 2
- Extend Program 1 with another variable of integer type
- Assign the value 3to the variable
- Output both values on one line
- Compile and run the program 

Program 3
- Extend Program 2
- Declare a third variable of type integer
- Add the variable from Program 1 and Program 2, and assign it to new variable
- Output the result of the addition
- Compile and run the program

Det är såhär lång jag har kommit hittills, fick ta hjälp av klasskompisar för att ta mig hit men jag börjar förstå vad jag gör. Man lär sig mycket på att göra fel och behöva göra om gång på gång.

Har suttit och övat på det binära och hexadecimala talsystemet, det är helt nytt för mig men som tur är så är matte alltid logiskt så bara om man förstår grunden så kommer man snabbt in i tänket. Jag gör fortfarande många misstag när jag försöker omvandla mellan de olika talsystemen men samtidigt är det omöjligt att lära sig sånt här på två dagar och kunna det helt utantill. Jag får fortsätta att kämpa på och se till att jag inte faller efter de andra som redan har erfarenhet med programmering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar