2014-12-06

6.12.14

Den här veckan har vi börjat ordentligt med spelprogrammering. Vi har kört mycket live kodning, att handledaren har skrivit och vi har skrivit av så vi har kunnat gå igenom rad för rad och se hur man bygger upp ett spel. Vi håller på med att återskapa arkanoid men vi är ännu inte riktigt klara, hittills har vi bara som en fungerande mall för att göra ett spel. Något som vi kommer ha användning av i framtiden! Och det är väldigt snart vi ska börja återskapa spel själva.

Screenshot av Arkanoid, bildkälla.

Här är en del av det vi har skrivit denna vecka.
Allting ligger under .h och .cpp filer. När man gör ett större program så behövs det, men när vi skrev pong för några veckor sen så skrev vi allting direkt i samma fil. Det här systemet är mycket lättare att hålla koll på, det blir mycket hoppandes fram och tillbaka mellan de olika filerna men allting är mer strukturerat. 

Vi har också börjat prata om polymorphism. På MSDN står det såhär;
Polymorphism refers to the ability to define multiple classes with functionally different, yet identically named methods or properties that can be used interchangeably by client code at run time. (Källa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar